De website van Werken bij Noordhoff maakt gebruik van cookies. Wanneer u gebruik blijft maken van deze website gaat u hier automatisch mee akkoord en gaan wij ervan uit dat u zonder problemen al onze cookies accepteert. Lees meer over cookies en hoe wij ze gebruiken.

Ik begrijp het

Bert-Thijs de Jong

Samenwerken aan innovatie is prachtig.

Werken voor het onderwijs

Mijn vrienden, die bijna allemaal lesgeven, plagen mij weleens met de opmerking dat ik in 2014 de overstap maakte vanuit het onderwijs naar het bedrijfsleven. Dat weerspreek ik telkens. Ik vind namelijk dat ik meer dan ooit voor het onderwijs werk. Hoe zit dat? Na ruim acht jaar lesgeven op allerlei niveaus, eindexamens maken voor CITO en accreditatietrajecten op hogescholen begeleiden, kreeg ik de kans om voor Noordhoff Uitgevers te werken. Eerst als projectleider Toetsen, vervolgens als projectmanager Personalized Learning en nu als Lead Innovations voor het Voortgezet Onderwijs.

Impact

Als docent heb je directe impact op circa 300 leerlingen per jaar. Je kunt ze helpen, faciliteren en iets bijbrengen. Bij CITO merkte ik de impact die je op het eindresultaat van leerlingen hebt als 43.000 leerlingen een eindexamen afleggen. Maar, als je voor Noordhoff Uitgevers werkt kun je het verschil maken voor één miljoen leerlingen, die gemiddeld drie uur per dag met ‘onze’ leermiddelen werken. Dat is iets magisch.

Wat hebben de docent en leerling nodig?

In mijn werk probeer ik steeds mijn eigen ervaring als docent te gebruiken. Bij de ontwikkeling van nieuwe digitale leermiddelen, zoals het nieuwe toetsplatform of het gepersonaliseerd leren platform, houd ik de manier van werken van docenten in gedachten. Daarbij vraag ik mij bij elke innovatie af: ‘wat hebben de docent en leerling nodig?’, ‘welke meerwaarde heeft welke functionaliteit voor het gebruik?’, ‘welk effect hebben onze innovaties op de leeropbrengst en leerrendement?’, en ‘hoe kunnen we elke docent op een eenvoudige manier gepersonaliseerd leren mogelijk laten maken?’.

Samenwerking

Die vragen kun je nooit alleen beantwoorden. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk de samenwerking op te zoeken met leerlingen, docenten, collega’s, andere educatieve partijen en universiteiten. Van die samenwerking met docenten en leerlingen krijg je veel energie, omdat het de urgentie van wat je doet heel tastbaar maakt. Je ziet namelijk direct hoe zij, bijvoorbeeld tijdens pilots, met nieuwe, innovatieve leermiddelen werken. Dat houdt het werk fascinerend!