De website van Werken bij Noordhoff maakt gebruik van cookies. Wanneer u gebruik blijft maken van deze website gaat u hier automatisch mee akkoord en gaan wij ervan uit dat u zonder problemen al onze cookies accepteert. Lees meer over cookies en hoe wij ze gebruiken.

Ik begrijp het

Oscar Heslinga

Dit is een uitnodiging voor de bètastudent!

In ons kantoorpand zit de espressobar Bellevue en daar schuiven we aan voor een kop koffie en gesprek met Oscar Heslinga, Content Manager wiskunde maar ook bekend als oprichter van de domibo (donderdagmiddagborrel). Collega’s van Noordhoff kennen Oscar. Hij is lid van de sportcommissie, houdt van gezelligheid buiten het werk, maar ook op het werk kun je niet om hem heen. Hij werkt veel, typisch gevalletje workaholic. Maar daarin is hij niet alleen. Oscar: “Mensen werken hier hard. Collega’s van Noordhoff zijn erg gedreven en hebben een hart voor het vak, de organisatie en het onderwijs”.

Oscar is direct na zijn studie Applied Mathematics aan de Rijksuniversiteit Groningen gaan werken bij Noordhoff. Als wiskundige zijn er kansen genoeg op de arbeidsmarkt. Waarom koos hij voor een educatieve uitgever als werkgever? “Veel bèta’s gaan na de studie werken in engineering, consultancy, IT, finance of bij de universiteit zelf. Als wiskundige had ik een goede uitgangspositie op de arbeidsmarkt. Om bij een uitgeverij te gaan werken is absoluut geen standaard keuze”, vertelt Oscar. Toch heeft hij geen moment spijt gehad van deze keuze. “Wat mij aanspreekt is dat je nog écht met het vak wiskunde bezig bent. Daarnaast vind ik projectmanagement heel leuk. Je hebt veel projecten naast elkaar lopen, werkt met veel verschillende mensen samen. Het is een goede combinatie van wiskunde, projectmanagement en IT (software). Want ook digitale leermiddelen maken een groot onderdeel uit van je takenpakket.”

Projectleider, verbindende schakel en chef-de-deadline
Bij Noordhoff werken veel Content Managers. Zij zijn de ‘spil in het web’ oftewel corporate taalgebruik voor de manager van het project, de verbindende schakelaar tussen diverse partijen en als ‘chef-de-deadline’ altijd in controle over de planning. Een Content Manager werkt binnen een team aan een methode, vaak in nauwe samenwerking met de uitgever. De Content Manager is verantwoordelijk voor het materiaal dat auteurs schrijven, vanaf start ben je betrokken bij het ontwikkelen van het lesmateriaal tot het publiceren van het boek en het online materiaal. Is het materiaal goed? Op tijd? Binnen budget? Best een pittige job dus!

De meeste Content Managers bij Noordhoff zijn tussen de 24 en 32 jaar. Ze komen rechtstreeks van de studie of hebben een aantal jaar voor de klas gestaan. Oscar: “Het is een startersfunctie maar wel met dusdanige verantwoordelijkheid dat je het langer kan doen. Daarnaast kun je altijd extra dingen oppakken, extra projecten, dat is het voordeel van een groot bedrijf. Zo is één van mijn directe collega’s onderwijskundige en sluit zij aan bij de groep die nadenkt over nieuwe toetsmethodiek. Zelf ben ik geïnteresseerd in de digitale leermiddelen en werk ik aan de doorontwikkeling van onze wiskundesoftware.”

Je eigen toko
Content Manager is een hele autonome functie, eigenlijk run je je eigen ‘toko’. Wat maakt je werk als Content Manager nou echt leuk? “Een goede Content Manager is sterk in organiseren, prioriteren en kan het overzicht houden. Maar verstaat tegelijkertijd het vak waar hij of zij voor werkzaam is. En daar hoort ook bij dat je auteursvergaderingen bij woont, dat vind ik erg leuk. Zeker bij auteurs voel je de passie voor het vak. Ook sta ik op een aantal wiskundecongressen. Dat is af en toe pittig, het zijn lange dagen. Maar je spreekt dan echt face-to-face met je klanten, de docenten, en je krijgt daardoor heel veel input terug. Daarnaast drink je in de avond een drankje met je collega’s. Want ook dit is teamwork”, aldus Oscar.

Friet van Piet vs sporten
Uiteraard besteden we ook even aandacht aan de initiatieven die Oscar in het leven heeft geroepen. Oscar startte samen met collega Guido de domibo. “Er was enthousiasme genoeg. Eerst was het een klein groepje van voornamelijk de collega’s van Team Exact”, vertelt Oscar. Inmiddels zitten er ruim 50 deelnemers in de WhatsAppgroep. Iedere week zit er wel iemand voor een drankje. Donderdag is ook de dag van Friet van Piet, dé beste friet van Groningen, dat is unaniem besloten door de collega’s. “We drinken een drankje bij de Merleyn, een bruine buurtkroeg in het leukste volksbuurtje van Groningen; de Oosterpoortbuurt. Daarna gaat er een telefoon rond en bestellen we bij Friet van Piet. En zo worden onze burgers, frietjes en andere snacks op het terras of in de kroeg van de Merleyn bezorgd. Dat dat mag, dat is nou typisch Oosterpoortbuurt.”

Ook is Oscar lid van de sportcommissie: “Ik was al vaste deelnemer bij veel sportactiviteiten. Toen de sportcommissie om nieuwe leden vroeg, heb ik besloten om dit erbij te doen.” Waarom zou je naast je drukke baan ook nog een commissie willen runnen? “Het is vast een enorm cliché, maar je schiet elkaar makkelijker aan als je elkaar kent van buiten het werk. Je staat midden in de organisatie en dat maakt mijn werk ook leuk.”

Toekomst bij Noordhoff
En hoe zit het met de ambitie? Groot bedrijf dus genoeg kansen? Oscar: “Er wordt zeker in je geïnvesteerd, de Content Managers hebben ook opleidingsdagen waarin je alle aspecten van het uitgeven en de organisatie leert kennen. Daarnaast is er ruimte genoeg om jezelf te ontwikkelen maar dat moet je wél zelf sturen. En ik heb nog nooit ‘nee’ gehoord als ik ergens wilde helpen, meedenken of als ik mijn ambitie uitsprak. En – dit is een cliché sollicitatievraag- maar hoe zie je jezelf over een paar jaar? “Het liefst ontwikkel ik mij richting technologie, bijvoorbeeld als productmanager, business analist om zo iets meer met data en software te doen. Maar uitgever van een mooi bètavak lijkt me ook gaaf.”

Bètastudent opgelet
De reden dat we juist met Oscar koffiedrinken is, omdat hij graag een uitnodiging maakt naar alle bètastudenten. “Denk eens na over een carrière bij Noordhoff. Het is wellicht een keuze waar je nog niet aan hebt gedacht. Maar er liggen veel kansen voor jou. Elk bedrijf kent functies die gaan over data, software of projectmanagement”, beschrijft Oscar. “Bij Noordhoff werk je met lesmethoden en je werkt voor bekende merken. Daarnaast werken we in een B2B markt (Business-to-Business), maar de klant, de docent, is minder zakelijk. Dat zijn mensen die gedreven zijn, hun vak verstaan en de lesstof zo goed mogelijk willen overdragen. Het is dan ook mooi om een les bij te wonen en te zien hoe je product wordt gebruikt. Je staat voor je merk en werkt als uitgeefteam echt een aantal jaar samen en bouwt zo aan de toekomst van de lesmethode”.

Ben je – als bèta-alumni– nou nieuwsgierig geworden naar een carrière bij Noordhoff? En zou je hier meer over willen weten? Oscar drinkt graag een keer koffie met jou in onze espressobar Bellevue om je vragen te beantwoorden. Stuur hem een mailtje via O.Heslinga@noordhoff.nl.