Tessa Jansen
Je krijgt de ruimte en het vertrouwen om je te ontwikkelen.
Tessa Jansen kent een interessante loopbaan bij Noordhoff en heeft verschillende functies bekleed. Ze heeft zich in verschillende rollen ingezet voor contentontwikkeling in het onderwijs. Hier lees je meer over haar werkzaamheden als Educatief Content Ontwikkelaar en haar ontwikkeling naar Learning Solutions Expert (uitgever).
Tessa kwam tijdens haar studie Europese talen en culturen stage lopen bij Noordhoff bij een van onze methoden Duits. Niet verrassend, aangezien ze een specialisatie in toegepaste taalkunde volgde. “Doordat ik toegepaste taalkunde studeerde, wist ik hoe je het best een taal leert en dat in een lesmethode verwerkt.” Inmiddels zet Tessa zich al een flink aantal jaren voor ons in, voor allerlei marktgroepen en vakken.
Wat deed je als Educatief Content Ontwikkelaar?
“Ik hield me als ECO bezig met de ontwikkeling van lesmateriaal, methoden en technologie. In mijn vorige rol stuurde ik het auteursteam aan en was ik verantwoordelijk voor het aanleveren van content. Ik ontwikkelde twee soorten producten: online- en offline leermiddelen. Ik coördineerde de inhoudelijke invulling van een nieuw leermiddel of een nieuwe editie: van toetsen tot uitlegvideo’s en van boeken tot een examentrainer. Voorheen werd deze functie ook wel projectleider of contentmanager genoemd.”
Welke schakel in de keten is een ECO?
“Samen met de Learning Solution Expert (LSE, voorheen uitgever) ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe leermiddelen, een ECO richt zich op de schrijffase daarvan. De ECO begeleidt het verdere verloop van het schrijfproces en schakelt met de schrijvers.
In samenwerking met de auteurs en eindredacteuren zorg je dat er content geschreven wordt en dat het didactisch goed in elkaar steekt. Zodra het werk van de ECO gedaan is, gaat de content naar de afdeling contentrealisatie. Zij bereiden de overdracht naar productie voor. Vervolgens wordt onder andere het beeldmateriaal ingekocht en verzameld en wordt het eindproduct opgemaakt.”
Hoe heb jij je kunnen ontwikkelen bij Noordhoff?
“Je krijgt de ruimte en het vertrouwen om je te ontwikkelen. Ik heb in mijn vorige rol als ECO verschillende marktgroepen, middelen en methoden leren kennen en recentelijk heb ik stappen gezet van Educatief Content Ontwikkelaar naar Learning Solutions Expert.
Waar je als ECO verantwoordelijk bent voor de schrijffase van een leermiddel, houd je je als LSE bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van leermiddelen. In een bredere, strategische zin. De LSE onderzoekt de markt, waar vraag naar is, en ontwikkelt aan de hand daarvan nieuwe, innovatieve leermiddelen. Op basis van marktonderzoek en data-analyse maak je nieuwe leermiddelen die innovatief en commercieel interessant zijn.
Het is fijn dat je bij Noordhoff kunt doorgroeien in functie, nieuwe taken op je mag nemen en andere marktgroepen en methoden leert kennen. Op dit moment werk ik aan de nieuwe editie van onze mbo-methoden NU Nederlands en NU Burgerschap, voorheen als ECO deed ik dat voor de methoden NU Engels en NU Rekenen. Daarvoor heb ik voor verschillende methoden voor het voortgezet onderwijs en voor het basisonderwijs gewerkt.”
Waar moet je op letten bij het ontwikkelen van content voor het onderwijs?
“Er zijn veel ontwikkelingen en trends waar je rekening mee dient te houden. Denk aan: eisen vanuit de overheid, technische ontwikkelingen, innovaties in de markt, wensen van studenten en leerkrachten en maatschappelijke veranderingen. Op dit moment is de afname van de leesvaardigheid van middelbare scholieren een belangrijk thema binnen het onderwijs. Het is een heel breed vraagstuk en wij proberen hier op verschillende manieren bij te helpen.
Het is bij alle methoden belangrijk dat teksten zo authentiek en rijk mogelijk zijn, zodat ze leerlingen motiveren om verder te lezen. Rijke teksten benutten alle mogelijkheden van taal, zijn gevarieerd en combineren moeilijke en minder moeilijke en bekendere en minder bekende woorden. Zulke teksten zijn voor alle vakken van belang, niet alleen voor Nederlands.
Het is soms moeilijk om studenten nog echt aan het lezen te krijgen, terwijl plezier hebben in lezen juist heel belangrijk is. Om het leesplezier nog meer te vergroten hebben we Lijsters voor het mbo samengesteld. Lijsters zijn populaire boeken voor jongeren, die aansluiten bij hun leesniveau.
Voor onze mbo-methode NU Rekenen proberen we ervoor te zorgen dat de opdrachten aansprekend zijn en binnen de belevingswereld van studenten vallen, zodat zij ook snappen wat de relevantie van het vak rekenen is.
Elke marktgroep verschilt van elkaar en daarmee de content dus ook. Een duidelijke, vaste handleiding is voor een basisschoolleerkracht meestal meer van belang dan voor een docent in het middelbaar beroepsonderwijs. Een basisschoolleerkracht geeft bijna alle vakken, terwijl een docent in het voortgezet onderwijs zich meer richt op een specifiek vak. Er is een breed scala aan leerkrachten en studenten, en daar horen ook niveauverschillen bij, zelfs binnen hetzelfde niveau en in dezelfde klas. We spelen hierop in door differentiatie in de lesmiddelen aan te bieden.”
Wat eigenschappen moet iemand in jouw rol hebben?
“Flexibiliteit is belangrijk. Je schakelt met veel partijen en je moet je niet uit het veld laten slaan. Je hebt behoorlijk wat verantwoordelijkheid, dus je moet initiatief durven nemen en een actieve houding aannemen. Jij bepaalt mede hoe onze methoden van de toekomst eruit gaan zien.
Daarnaast moet je nieuwsgierig zijn. Nieuwsgierig naar onderwerpen in het onderwijs, marktgroepen, leermiddelen en technologie. Je leergierigheid wordt zeker aangewakkerd bij Noordhoff. We kunnen regelmatig lezingen bezoeken en workshops en trainingen volgen. Recentelijk nog was er een themaweek over de opkomst van kunstmatige intelligentie en de rol die dat op het onderwijs kan hebben. Superinteressant!”
Wil je meer weten over werken bij Noordhoff? Kijk dan even rond op onze website, volg ons op LinkedIn of lees de verhalen van andere collega’s.