Marlies Nanninga

Het snijvlak van onderwijs en ICT vind ik superinteressant.

Ooit wilde Marlies voor de klas staan in het basisonderwijs. Maar tijdens de pabo ontdekte ze dat ze meer geïnteresseerd was in het grotere plaatje: hoe leren mensen, hoe kun je nieuwe kennis het beste overbrengen én hoe ontwikkel je goede leermiddelen? Na de pabo koos ze dan ook voor de studie onderwijskunde. “De combinatie van die twee studies heeft ervoor gezorgd dat ik een brede kijk heb ontwikkeld op onderwijs: met zowel praktische ervaring in het werkveld, als een stevige theoretische kennisbasis.” Sinds zes jaar is Marlies bij Noordhoff werkzaam als propositiemanager studiemeister.

Studiemeister: een brug tussen onderwijs en ICT

“Binnen Noordhoff houd ik mij bezig met het online leerplatform studiemeister. Het snijvlak tussen onderwijs en ICT vind ik superinteressant: hoe kunnen we ervoor zorgen dat digitale technologie het onderwijs echt versterkt? Dat we met dit studieplatform heel veel studenten en docenten kunnen ondersteunen en van échte waarde zijn, dat vind ik heel mooi.”

Bijblijven in het vakgebied

“Tijdens mijn studie heb ik veel geleerd over de principes van goed leren en opleiden. Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en nieuwe inzichten in het vakgebied, lees ik veel artikelen over deze onderwerpen, maar bijvoorbeeld ook over de rol van AI in het onderwijs. Ik denk dat die techniek ons zeker kan gaan helpen om beter te studeren en om je tijd efficiënter in te zetten.” Bij de ontwikkeling van studiemeister hebben de didactische domeinexperts binnen Noordhoff ook een belangrijke rol: “Zij doen volop onderzoek naar effectief studeren en volgen andere onderzoeken op de voet. Samen met hen zijn wij voortdurend op zoek naar innovatieve leeroplossingen, zowel voor ons leerplatform als voor onze boeken.”

Gebruikersgerichte ontwikkeling

Marlies bezoekt regelmatig hogescholen en loopt soms een dag mee met een docent: “Zo houd ik voeling met het onderwijs, zie ik er wat er speelt op de hogescholen en peil ik wat de ervaringen met ons leerplatform zijn, zowel bij docenten als studenten. Om ervaringen en ideeën nog beter in kaart te kunnen brengen halen we drie keer per jaar ook het net op bij onze Studentenraad. Samen met een groep studenten bespreken we dan bepaalde thema’s met betrekking tot het platform. Daar doen we altijd veel inspiratie op.”

De voordelen van digitaal studeren

“Online studeren en doceren heeft zeker voordelen ten opzichte van leren uit een boek: de theorie kan er op veel manieren aangeboden, bevraagd en geoefend worden, en studenten krijgen er direct feedback en studieadvies op maat,” vertelt Marlies. “Met de inzet van de huidige technologieën zijn we continu op zoek naar optimaal leerrendement. Zo willen we studenten goed inzicht geven in de structuur van de leerstof en goed laten focussen, zonder dat zij worden afgeleid door bliepjes en pop-ups van sociale media, mails of andere online verleidingen. Effectief studeren doe je door de kracht van zowel on- als offline te benutten en te combineren. Daar zet ik me bij Noordhoff maximaal voor in.”

Wil je meer weten over werken bij Noordhoff? Kijk dan even rond op onze website, volg ons op LinkedIn of lees de verhalen van andere collega’s.